dinsdag, september 27, 2005

Doortrekking A15

(Uit de Gelderlander van 17 september)

ARNHEM/NIJMEGEN - Over de doorgetrokken A15 tussen Bemmel en de A12 rijden binnen tien jaar auto's. Het geld voor dit voor de regio cruciale stukje snelweg, 550 miljoen, wordt in Den Haag apart gelegd. De provincie Gelderland schiet zolang voor. De aanleg begint over twee jaar.
Om de nieuwe weg te financieren is de kans groot dat rond de regio Arnhem-Nijmegen tolpoortjes komen. "Dat kunnen we absoluut niet uitsluiten", aldus gedeputeerde Van Haaren gisteren. Maar tolheffing is, zegt de gedeputeerde, 'absoluut geen voorwaarde' voor de aanleg. Of tol mogelijk is, hangt er ook van af of de Tweede Kamer dat mogelijk maakt.Hoe de A15 het Pannerdensch Kanaal zal kruisen, in een tunnel of via een brug, staat ook nog niet vast. Een tunnel is vele tientallen miljoenen duurder, maar zal veel weerstand tegen de aanleg van de A15 in de Oost-Betuwe en de Liemers nóg meer aantasting van het landschap wegnemen.Dat de A15 nu met absolute zekerheid kan worden doorgetrokken is in de regio overwegend met gejuich ontvangen. Over het ontbrekende deel in de weg van Rotterdam naar het Duitse Ruhrgebied is in Gelderland immers bijna veertig jaar geruzied. Sommigen waren voor de doortrekking naar de A12, maar anderen voelden meer voor het aansluiten van de snelweg A50 (Apeldoorn - Den Bosch) op de A73 bij Nijmegen. Ook was de doortrekking van de A73 naar de A15 lange tijd een speerpunt van de provincie. Omdat er nooit een eenduidig geluid uit de provincie kwam, viste Gelderland telkens achter het net als het kabinet geld verdeelde.De A15 loopt nu van Rotterdam naar Bemmel. Vervolgens moet het verkeer richting Duitsland via provinciale en lokale wegen door Arnhem en Nijmegen aansluiting zoeken met de snelwegen A12 (Arnhem-Oberhausen) of A73 (Nijmegen-Venlo). Dat leidt dagelijks tot steeds langer wordende files en opstoppingen in de wijde regio.Het nieuwe snelwegdeel sluit vanaf Bemmel aan op de A12 en volgt grotendeels het tracé van de Betuweroute. Het ontbrekende weggedeelte kan binnen acht jaar klaar zijn, omdat de provincie Gelderland al veel voorbereidend werk heeft gedaan en bovendien geld heeft gereserveerd om de aanleg voor te kunnen schieten.

Ook uit de Gelderlander van 17 september

'A15 is slecht voor het milieu'

Pas vorig jaar kwamen alle betrokken partijen, provincie en het Knooppunt Arnhem Nijmegen, tot een compromis, door te besluiten alleen nog in te zetten op doortrekking van de A15. Om de verkeersproblemen in Nijmegen te verlichten komt daar, zoals gisteren in deze krant gemeld, een tweede stadsbrug. Het is volgens vrijwel alle betrokkenen aan lobbywerk van de Gelderse verkeersgedeputeerde Van Haaren (CDA) te danken dat dit compromis zo snel beloond is in Den Haag.
Over tien jaar kan de doorstroming in de regio aanzienlijk beter zijn, denkt Rijkswaterstaat. De dienst is al bezig met plannen voor de verbreding van de A50 tussen Ewijk en Heteren, ook een dagelijks knelpunt. De A15 krijgt tussen Valburg en Bemmel een afrit naar de nieuwe Nijmeegse stadsbrug, die via een vierbaans stadsweg Nijmegen-Noord met Nijmegen-West verbindt. De nieuwe brug is ook te bereiken vanaf de A325 tussen Nijmegen en Arnhem en ontlast zo de oude Waalbrug, waar elke dag kilometers file staat.De Gelderse Milieufederatie is teleurgesteld over het doorzetten van de A15-plannen. Woordvoerder Joost Reijnen zegt dat de weg door een ecologisch waardevol gebied loopt. "Een grote kolonie rugstreeppadden en andere amfibieën zal worden vernietigd. Verder zal er sprake zijn van grote geluidsbelasting voor met name de inwoners van Duiven en enkele kleine kernen langs het traject."Volgens de Milieufederatie is het beter de A50 en de A12 te verbreden. "En verder vinden wij dat de mobiliteit alleen maar kan worden beheerst door invoering van een landelijk beprijzingssysteem."

Eveneens uit de Gelderlander van 17 september

DUIVEN - De gemeente Duiven is allesbehalve blij met de aanstaande doortrekking van de A15.
"Feitelijk is de aanleg onaanvaardbaar in een gebied dat nu al zo zwaar belast is met verkeers-, spoor- en waterwegen", aldus een verontruste burgemeester Henk Zomerdijk.Vorig jaar nog adviseerde Duiven de provincie om niet verder te gaan met de voorbereidingen voor de doortrekking van de snelweg A15. Een ruime meerderheid van de Duivense gemeenteraad (alleen de VVD is voorstander) vindt dat de provincie nut en noodzaak van de doortrekking onvoldoende heeft aangetoond. Gaat het toch door dan eist Duiven in elk geval een verdiepte aanleg vanaf het Pannerdensch Kanaal tot aan de A12. Burgemeester Zomerdijk: "Een A15 op maaihoogte is voor ons volstrekt onaanvaardbaar. Als dat het plan wordt, dan gaan we er als gemeente dwars voorliggen. Dat kunnen we onze inwoners, zeker die van Groessen, niet aandoen."Meespreken wil Duiven ook over het uiteindelijke tracé. De snelweg moet komen te liggen in een 1200 meter breed gebied tussen Groessen en Duiven aan de ene en Pannerden en Zevenaar aan de andere kant. De gemeente Zevenaar staat positiever tegenover de doortrekking van de A15. Wethouder Gerard Nijland: "Wij denken dat het een grote verbetering zal geven, ook omdat de doortrekking een meerwaarde kan betekenen voor de toekomstige ontsluiting van Zevenaar."De gemeente wil het liefst twee aansluitingen op de A12. Eén bij de nieuw te bouwen wijk Zevenaar Oost en één ten westen van de stad, halverwege Duiven. De huidige aansluiting Griethse Poort kan dan verdwijnen. Die westelijke aansluiting zou ook aan moeten sluiten op de A15, terwijl de oostelijke aan zou moeten sluiten bij knooppunt Oud-Dijk. Wethouder Nijland: "In elk geval zal de A12 tussen Duiven en knooppunt Oud-Dijk zesbaans moeten worden, anders loopt het verkeer daar gegarandeerd vast.De Stichting Milieuvrienden Duiven is tegen en stelt dat een doortrekking van de A15 alleen maar negatieve gevolgen heeft. "De geluidhinder neemt toe en de rugstreeppadden en kamsalamanders moeten als verloren worden beschouwd", aldus woordvoerder Peter Mekkink. De stichting zegt meer te zien in verbreding van de A12 en A50 en optimaal gebruik van de Betuweroute voor goederenvervoer.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home